Zonneboiler controller.


Ik ben van plan om een eigen zonneboiler controller te maken. De reden hiervoor is dat de bestaande controllers niet alles doen, wat ik zou willen. Hierdoor zou het rendement van een gemiddelde zonneboiler nog wat opgeschroefd kunnen worden.  Al een aantal jaren heb ik een grote zonneboiler welke ook mijn huis verwarmt (ook in de winter 🙂 ). En gebruik ik eigenlijk een behoorlijk uitgebreide controller. Echter ik wil meer. Om te bekijken wat ik nou eigenlijk allemaal wil, heb ik het volgende lijstje samengesteld.

  • Collector Temperatuur In meten;
  • Collector Temperatuur Uit meten;
  • Vat temperatuur onder;
  • Vat temperatuur midden;
  • Vat temperatuur boven;
  • Schakelen van de pomp met variable pompsnelheid. (Triac of PWM pomp);
  • Meten van de flow in het solarciruit;
  • Meten van de flow in het afname circuit;
  • Meten van de flow in het CV gedeelte;
  • Schakelen van drieweg klep CV gedeelte;
  • Schakelen van Vloerverwarmings pomp;
  • Schakelen van CV-pomp (onafhankelijk van CV installatie);
  • Temperatuur meten van verswaterstation;
  • Eenvoudige uitlezing via grafisch display;
  • Mogelijkheid tot een satelite display (remote display);
  • Netwerk aansluiting dmv RJ45 connector en/of draadloos (wifi);
  • Logging van alle variabelen over langere periode;
  • Grafieken (via internet server) van meeste variabelen;
  • Dynamische toewijzing van verschillende temperatuur sensoren (dus niet Sensoren ‘omprikken’ maar via de software selecteren welke sensor waar bij hoord;
  • Druk uitlezen van solarcircuit;
  • Druk uitlezen van het vat;
  • Meerdere vaten met Prioriteits instellingen kunnen laden vanuit het solarcircuit;
  • Meerdere vaten laden met behulp van prio-vat;
  • Koelfunctienaliteit;
  • Her-koeling via solarcircuit;
  • Dynamische Pomp/klep sturing op basis van tijd/temperatuur/temperatuurverschil;
  • Pomp/Klep schakeling met externe heatdump;
  • Pomp/Klep schakeling t.b.v. Jacuzzie of zwembad;
  • Licht meting per collectorArray;
  • Kosten/opbrengst zichtbaar;
  • Verschillende ‘heattransfer’ mediums configureerbaar instelbaar;
  • Vorstbescherming van de solarvloeistof;
  • warmtebescherming van de solarvloeistof.

Er zal de komende tijd ongetwijfeld nog wat extra wensen/functies bijkomen. Ik zal ze dmv deze post proberen bij te houden.

In eerste instantie zit ik te denken aan verschillende modules te bouwen, en deze vervolgens met elkaar te laten samenwerken.

2 gedachtes over “Zonneboiler controller.

  1. Dag Temmink,
    Wat mij stoort aan wat ik hier heb aan controller: geen sturing ifv de dag vd week en geen sturing ifv het seizoen. Doordat mijn installateur de controller initieel had ingesteld ifv winteromstandigheden liep ik in de zomer een flink rendement mis …
    Succes met jouw controller!
    Jan

  2. Dag Jan,

    Dat is precies de reden dat ik zelf met een controller bezig ben. Het is nl niet eens zo heel moeilijk om de optimale opbrengst te krijgen, door gewoon heel goed de temperaturen en temp. verloop in de gaten te houden, en daar automatisch op te anticiperen. Dan hoef je hem ook niet anders in te stellen.

Geef een reactie

